loading...
ستاره های خاکی
شــهـید گــمنـام ســلام بازدید : 109 دوشنبه 13 بهمن 1393 نظرات (0)

ه گزارش ستاره های خاکی«حسن علیق» - «فراس الشوفی» (الاخبار)

نبردهای جاری در جبهه جنوبی سوریه هیچ‌گاه از چارچوب محاسبات رژیم صهیونیستی در تشدید اوضاع امنیتی و میدانی در جولان و جنوب لبنان جدا نبوده است؛ به همین دلیل شاهد هماهنگی‌های میدانی میان دشمن صهیونیستی و گروه‌های مسلح پیش از تجاوز قنیطره بودیم و هستیم. حضور گسترده عناصر مسلح تروریستی چه تکفیری و چه غیر تکفیری در جبهه‌های درعا،‌ قنیطره والزبدانی حامل این پیام روشن رژیم صهیونیستی برای محور مقاومت بود که «می‌توانیم شما را در بیش از یک جبهه مشغول کنیم».


جبهه اول؛ حلب و ادلب 

از زمان آغاز فصل زمستان اغلب جبهه‌های سوریه از حلب و ادلب در شمال تا ریف‌های حماه و حمص و دمشق در مرکز و از آنجا تا درعا و قنیطره در جنوب شاهد آرامش نسبی در مقایسه با هفته‌ها و ماه‌های پیش از آن بود.


جبهه عملیاتی عین العرب در حلب

 

اما از این میان باید دو نبرد را در این دوره زمانی مستثنی کرد؛ یکی نبردهای کُردهای سوریه و گروه تروریستی تکفیری «داعش» در شهر «عین العرب» یا همان «کوبانی» در ریف شمالی سوریه و دیگری درگیری‌های ارتش سوریه و داعش در استان دیر الزور در شرق این کشور.

اما روزهای اخیر با وجودی‌که همچنان در فصل زمستان بسر می‌بریم،‌ شاهد تشدید اوضاع امنیتی و میدانی در اغلب جبهه‌های سوریه بودیم.

در دمشق، «زهران علوش» با گروه تروریستی‌اش «جیش الاسلام» (مورد حمایت عربستان) در یک جنجال رسانه‌ای تهدید به موشک‌‌باران دمشق گرفته بود و به ظاهر نشان می‌داد که در اقدام خود جدی است.


دوما کانون تمرکز زهران علوش که از آنجا دمشق را به گلوله‌باران تهدید کرده بود

 

در حلب گرو‌ه‌های مسلح تروریستی حمله گسترده‌ای را در محور کوی «الاشرفیه» در شهر حلب انجام داده و تلاش دارند، با مشغول کردن نیروهای ارتش مانع توسعه عملیات آن در محور شمال غربی شهر و تکمیل محاصره بخش شرقی و شمالی حلب شود که در کنترل گروه‌های مسلح تروریستی است، همچنین مانع شکستن محاصره دو شهرک شیعی نشین «نبل» و «الزهراء»، در ریف شمالی حلب شود که بیش از دو سال است،‌ در محاصره گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله «جبهه النصره» است.


کوی الاشرفیه در حلب کانون درگیری‌ها در این اواخر

 

گشودن جبهه جدید در زبدانی

اما جبهه‌ مهم‌تر جبهه جنوب سوریه در دو استان درعا و قنیطره بود که به موازات آن گروه‌های تروریستی جبهه جدید دیگری را در منطقه «الزبدانی» گشودند که از جنوب غربی به این دو استان منتهی می‌شود.


نقشه نبرد الزبدانی و القلمون

 

این جبهه با آغاز حرکت جبهه النصره از جنوب منطقه القلمون و دیگر گروه‌های مسلح تروریستی از مناطق سرغایا و غرب زبدانی به سمت دو شهرک «یابوس» و «کفیر یابوس»،‌ واقع در شمال بزرگراه بین المللی دمشق ــ بیروت و همزمان با تحرکات برخی گروه‌های خفته در این دو شهرک آغاز شد.

تحرکات جبهه النصره در این منطقه دارای نشانه‌ها و دلایل خطرناکی است، چون دو شهرک یابوس و کفیر یابوس در کنار بزرگراه بین المللی بیروت – دمشق قرار دارد و به این طریق جبهه النصره تلاش می‌کند، با تسلط بر این بزرگراه آن را قطع کند، با قطع بزرگراه دمشق – بیروت اوضاع منطقه «بقاع» مرکزی تحت تاثیر این گروه قرار می‌گیرد، چون این گروه و گروه تروریستی تکفیری «داعش» مدعی هستند که دارای پایگاه و جایگاهی در منطقه بقاع لبنان بویژه در میان آوارگان سوری مقیم این منطقه هستند، به همین دلیل نفوذ در این منطقه به یکی از اهداف این دو گروه تبدیل شده است.


خان الشیح در کادر سبز مشخص شده

 

این درحالی است که در تسلط بر این بخش از بزرگراه بین المللی دمشق – بیروت این امکان را به جبهه النصره می‌دهد، به سمت جنوب این بزرگراه حرکت کرده و زمینه ارتباط مناطق تحت تصرف خود در القلمون به مناطق تحت اشغالش در ریف جنوبی دمشق و از آنجا به منطقه «جبل الشیخ» و سپس «قنیطره» را در آینده فراهم کند.

ارتش سوریه با اطلاع از این نقشه به سرعت اقدام به بیرون راندن گروه‌های مسلح تروریستی از دو شهرک یابوس و کفیر یابوس کرد و کنترل آنها را در دست گرفت و تروریست‌های در مناطق زبدانی و سرغایا تحت پیگرد قرار داد و امنیت شمال بزرگراه بیروت – دمشق را تامین کرد.

دو؛ جبهه درعا و قنیطره

جبهه دوم در درعا قرار داشت. طی هفته گذشته سه گروه تروریستی تکفیری موسوم به «جبهه النصره»، «جنبش المثنى» و «آزادگان شام» در کنار گروه تروریستی دیگری به نام «لشکر اول»، به سرکردگی سرهنگ فراری ارتش سوریه «زیاد الحریری» طی هفته گذشته عناصر خود را از نقاط مختلف جبهه «حوران» به درعا فرا خواندند و یک‌شنبه گذشته مقر «لشکر 82» ارتش سوریه در شرق شهر «الشیخ مسکین»، واقع در ریف شمالی درعا و غرب بزرگراه بین المللی دمشق – درعا را به تصرف خود درآوردند.

گروه تروریستی «لشکر اول» بنابر اظهار پایگاه‌های خبری صهیونیستی رهاورد و حاصل همکاری اطلاعاتی – نظامی رژیم صهیونیستی و اردن جهت تشکیل گروهی متحد و یکپارچه از تروریست‌های مسلح در جنوب سوریه است و بنا بر اذعان منابع ارشد امنیتی در سوریه، اتاق عملیات اردن در «امان» پایتخت این کشور که افسران اطلاعاتی غربی و عرب و همچنین افسران اطلاعاتی دایره اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی موسوم به «امان» را در برمی‌گیرد، از حدود 3  ماه پیش فعالیت خود را برای تشکیل گروه تروریستی «لشکر اول» آغاز کردند تا هر 20 روز یک بار از پایگاه‌های نظامی ایجاد شده در مناطق مرزی عربستان سعودی و شهر «الزرقاء» اردن گروهی از این تروریست‌ها با پایان دوره آموزش نظامی‌اشان خارج و به این گروه ملحق شوند.

به گفته این منابع هریک از گروه‌های جدید 40 تروریست مسلح را در بر می‌گیرد که به گروه «لشکر اول» ملحق می‌شوند. این افراد به محض اتمام دوره آموزش نظامی خود به خمپاره اندازها و موشک اندازهای 125 میلی‌متری مجهز می‌شوند که اردن در اختیار دارد. همچنین خودروهای لبد کروز و 4 تیربار دوشکا و توپ‌های سی بی جی 9 و توپ‌های چند منظوره و دو موشک انداز تاو به همراه 10 گلوله موشک از این نوع به آنها داده می‌شود.

براساس گزارش‌های ارتش سوریه و رصدهای انجام شده، در یک ماهه اخیر بیش از 450 تروریست مسلح از طریق گذرگاه مرزی «تل شهاب‌» از مرز اردن وارد جنوب سوریه شده بودند و در میان آنها تروریست‌هایی با تابعیت‌های لیبیایی و مغربی و اردنی و سوری مشاهده می‌شدند.

منابع میدانی سوریه تاکید می‌‌کنند که نقش اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی در استان درعا در راستای اختلافات و شکاف‌های آشکاری که در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی اردن درباره میزان دخالت در جنگ داخلی جاری در سوریه مشاهده می‌شود و اختلاف نظر برسر تبدیل جنوب سوریه به عرصه تاخت و تاز گروه‌های مسلح تروریستی و بیم از سرایت ناآرامی‌ها و تنش‌ها به خاک اردن، بیش از نقش اردن شده و بر آن فایق آمده و موجب شده تا جبهه عملیاتی جنوب به عرصه تاخ و تاز مطلق گروه‌های مسلح و طرف‌های منطقه‌ای حامی آنها تبدیل شود.

 

حمله به مقر لشکر 82 ارتش سوریه تنها به اشغال این پایگاه نظامی منتهی نشد، بلکه براساس گزارش‌های میدانی بدست آمده، به تسلط گروه‌های مسلح تروریستی از جمله جبهه النصره بر بخشی از بزرگراه بین المللی دمشق – درعا منتهی شده بود، اما ارتش سوریه از شدت ضربه وارده با عقب نشینی سریع نیروهایش به همراه تجهیزات نظامی‌اشان از مقر لشکر با کمترین خسارات وارده و اقدام سریع جهت ایجاد مواضع و مقرهای جدید در محور شرقی الشیخ مسکین و غرب بزرگراه دمشق – درعا جهت تامین امنیت آن و دو شهرک «قرفا» و «نمر» که در جوار الشیخ مسکین قرار دارند، کاست.

در حالی‌که عناصر مسلح لشکر اول و گروه‌های هم پیمان با آن حمله به مواضع ارتش سوریه در مناطق الدلی، الفقیع و تل محجه، در ریف غربی درعا، واقع در شمال الشیخ مسکین را انجام می‌دادند، گروه‌های تروریستی جبهه النصره، جنبش المثنى و آزادگان شام حمله به مواضع ارتش در منطقه السحیلیه و ایستگاه برق را تدارک دیدند.

منابع امنیتی در این خصوص تاکید کردند که این گروه‌های مسلح تروریستی در حمله خود موفق نبوده و نتوانستند، نفوذی را محقق کنند، به ویژه آنکه این منطقه از بعد استراتژیک دارای اهمیت بسیاری است و خط اول دفاعی شهر «الصنمین» و سرانجام حد فاصل بین درعا و جنوب دمشق را تشکیل می‌دهد.

این منابع آگاه توضیح دادند که ارتش سوریه اگرچه خطر این گروه‌ها را علیه مناطق فوق دفع کرده، اما خطر همچنان به قوت خود وجود دارد، چون اصرار اتاق عملیات اردن و ارتش رژیم صهیونیستی بر تصرف این مناطق است.

منابع مذکور تصریح کردند که تعداد زیادی تروریست مسلح دوشنبه گذشته در کمین ارتش سوریه اطراف منطقه «السحیلیه» پس از خروج از یکی از مواضع خود گرفتار آمدند که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از آنها شد.

جبهه سوم

اما جبهه سوم، جبهه‌ای بود که بزرگراه موسوم به «السلام» به معنای «صلح»‌ را هدف قرار داد که همان بزرگراه بین المللی دمشق – قنیطره است. پس از مجموعه تلاش‌ هفته‌های گذشته گروه‌های مسلح تروریستی جهت حمله به شهر «سعسع» و مواضع ارتش سوریه در این شهر و همچنین مزارع «حسنو» در جوار آن و تهدید شهر «قطنا»، این گروه‌ها تلاش برای قطع بزرگراه نزدیک به اردوگاه آوارگان فلسطینی «خان الشیح» را همزمان با حرکت به سمت جبهه الزبدانی آغاز کردند.

 

منابع میدانی سوری در منطقه خان الشیح تصریح کردند که تروریست‌های مسلح از چند روز پیش تلاش دارند، بر بزرگراه «المقطع» که مقابل خان الشیح قرار دارد، را از طریق حملات موشکی و خمپاره‌ای و تحکیم مواضع خود در نزدیکی بزرگراه تصرف کنند و نقطه انجام حملات آنها مزارع اطراف این منطقه این منطقه و بزرگراه است.

این منابع میدانی تاکید کردند که نیروهای ارتش سوریه مستقر در این منطقه حملات گروه‌های مسلح را دفع و مواضع خود مشرف به بزرگراه و در طول بزرگراه را تثبیت و تحکیم کردند و مواضع بیشتری را از سعسع تا دو شهر «البعث» و «خان ارنبه» در شمال شرقی شهر قنیطره ایجاد کردند.

«جبهه النصره» و رژیم صهیونیستی

اطلاعات منابع ارشد امنیتی سوریه و منابع میدانی سوری حاضر در جبهه جنوبی زمانی با یکدیگر انطباق پیدا می‌کند که توجه داشته باشیم «این سه جبهه به یکدیگر مرتبط و متصل هستند».

منابع امنیتی سوریه تاکید می‌کنند که تحرکات اخیر گروه‌های مسلح تروریستی براساس دستورات صادره از اتاق عملیات اردن انجام شده است که فعالیت‌های خود را با دشمن صهیونیستی هماهنگ می‌کند و برای هدایت گروه‌های مسلح تروریستی در جنوب سوریه دایر شده است.

این منابع بر این باورند که جبهه النصره در جنوب سوریه تحت فرمان این اتاق عمل می‌کند و تاکید دارند که عملیات‌هایی که در سه جبهه فوق توسط گروه‌های مسلح در حال انجام است، ارتباطی مستقیم با تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به قنیطره دارد که طی آن یک کاروان حزب الله را هدف گرفت.

پس از پیشروی که جبهه النصره و هم پیمانانش در محورهای مختلف جبهه قنیطره طی چند ماه گذشته انجام دادند و طی آن بر تعدادی از مواضع و مقرهای ارتش سوریه مسلط شدند، ارتش سوریه و نیروهای دفاع ملی اقدامات لازم برای مقابله با این شرایط را آغاز کرد تا از یک سو مانع پیشروی‌ بیش از پیش این گروه تروریستی شود و از سوی دیگر مواضع از دست رفته را باز پس گیرد، بویژه آنکه این منطقه به دلیل ارتباط با منطقه اشغالی جولان از اهمیت استراتژیک بسیاری برخوردار است و تصرف آن توسط گروه‌های تروریستی مسلح احتمال پیشروی آنها به سمت بزرگراه بین المللی بیروت – دمشق را تقویت می‌کند و این ضمن به خطر انداختن امنیت این بزرگراه، امنیت مناطق جنوبی دمشق را نیز تهدید خواهد کرد.

به اعتقاد این منابع تحرکات گروه‌های مسلح خواهان مشغول کردن ارتش و نیروهای هم پیمان آن پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به قنیطره و تصور رژیم صهیونیستی از این امر است که واکنش حزب الله از این منطقه انجام خواهد شد.

به همین دلیل ارتش سوریه و طرف‌های هم پیمان با آن در محور مقاومت با تحرکات جبهه النصره و هم پیمانانش در جنوب سوریه به عنوان تحرکات رژیم صهیونیستی تعامل و در این راستا به تجاوز رژیم صهیونیستی به منطقه «تل الشحم» و فرماندهی لشکر 90 ارتش سوریه در این اواخر استناد می‌کنند.


نقشه میدانی کلی درعا و مناطق همجوار آن شامل جولان اشغالی، سرزمین‌های اشغالی و اردن

 

به این ترتیب منطقه «تل الشحم» و تپه‌های «الشعار»، «الکروم» و «البزاق» نقشی اساسی را در دفاع از دو شهر البعث و خان أرنبه در قبال حملات جبهه النصره و جنبش المثنى از منطقه جباتا الخشب و شهرک‌ها

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
اخــبــار روز دنــیـا <<<==================>>> مسائل نظامی سیاسی <<<==================>>> جنگ نـرم و تـهـاجـم فرهنگی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2143
  • کل نظرات : 263
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 108
  • آی پی دیروز : 195
  • بازدید امروز : 156
  • باردید دیروز : 630
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 2,621
  • بازدید ماه : 4,111
  • بازدید سال : 33,362
  • بازدید کلی : 571,532